Rauma - 16.5.2014 s. 14
Maauimalan tulevaisuus kiinnostaa kovasti kaupunkilaisia, maanmittausinsinööri Ari-Pekka Asikainen tietää.
”Aluesuunnittelun ensimmäinen vaihe jatkuu kesäkuuhun.”
SUVITIELLÄ tapahtuu nyt paljon
Teksti ja kuvat: Pirkko Ylilammi
Rauman merikaupunki-ilme kohenee silmissä, kunhan kaikki Suvitien alueen suunnitelmat saadaan finaaliin. Poroholma on näyttänyt esimerkkiä ja myös Fåfängan alueen suunnittelu etenee myötätuulessa. Suvitien rantaraitti valmistuu osittain jo tänä kesänä. Viime syksynä käynnistyi suunnitteluja yhteistyökumppanien haku Fåfängan kehittämiseen. Omat ehdotuksensa antoivat Riku Räsänen perustettavan yhtiön lukuun, Narmacon Oy sekä SAK:n Rauman Paikallisjärjestö ry ja Rauman Työväen Urheilijat ry yhdessä. Riku Räsäsen ehdotuksessa ensisijaisena kohdealueena on alueen itäosa länsirajan ollessa likipitäen maauimalan ja Kiikartornin muodostamalla linjalla. Suunnittelussa selvitetään myös toimenpiteiden ulottaminen Otanlahden urheilualueelle. Narmaconin kohdealueena on alueen eteläreuna maauimalasta länteen, jonne se kaavailee kylpylähotellia sekä muutamia mökkejä. Niemenkärjen vuokralaiset puolestaan toivovat alueen perinteisen saunakulttuurin säilyttämistä. Suunnitteluvarausehdotukset eivät ulottuneet alueen koillisosan säilytettäväksi ehdotettujen rakennusten ja pihapiirien alueelle, jolla sijaitsevat mm. Nokan torppa, Lehtola ja Kiikartorni. Kaupunginhallitus käsitteli maaliskuussa työn jatkotoimenpiteitä. Aluesuunnittelun ensimmäinen vaihe jatkuu kesäkuuhun ja sen jälkeen asia on jälleen esillä uudelleen kaupunginhallituksessa jatkosuunnittelun ohjaamista ja varausehtojen tarkistamista varten. Maauimalan kohtalo on ollut auki pitkään ja kaupunki odottaakin jo ensimmäisessä vaiheessa yrittäjiltä ehdotusta maauimalan ylläpidon työnjaosta. Kaupunki ja yrittäjät ovat neuvotelleet maauimalan tilanteesta myös yhdessä museoviraston kanssa.
Rantaraitin keskiosalla maapengeryhteys muuttuu välillä puiseksi siltarakenteeksi ja houkuttelevaksi välietapiksi. Siltarakenteen kohdalla Suvitietä muokataan pihakatumaiseksi. Molempiin päihin tehdään kivetyt korotukset liikenteen hillitsemiseksi ja niiden väliselle alueelle kiviraidat. Rantaraitti muotoillaan niin, että se liittyy luontevasti myös katualueelle, jotta pyöräilijä voi valita tämän reitin siltarakenteen sijaan. Suvitien eteläpuolella sijaitseva laaja kallioalue ja metsikkö on tarkoitus jatkossakin säilyttää luonnontilaisena. Suvitien varren pysäköintipaikoissa on otettu huomioon veneilijöiden tarpeet. Uusia parkkipaikkoja saadaan Merijakamon puolelle, jonne myös veneenlaskupaikka siirtyy ensi keväänä.
Rantaraitti kutsuu
Suvitie palvelee jatkossa entistä paremmin lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitä, kun ns. rantaraitti valmistuu kokonaisuudessaan. R-kioskin puoleisella osuudella työ jatkuu määrärahoista riippuen ensi vuonna. Kevyen liikenteen rantaraitin rakentaminen on haasteellista, koska se on matalalla merenpinnan tasoon verrattuna.
Suunnitteluinsinööri Leena Ruusu-Viitasen mukaan Suvitien keskiosa valmistuu syksyn aikana ja siltarakenne loppuvuodesta.