Rauma - 6.9.2010 s. 12
Top Ten –lista äänestämällä
Kaikki kehittämisehdotukset löytyvät Facebookista osoitteesta http://www. facebook.com/raumafi. Syys-lokakuun aikana voi kuka tahansa sivustolla kävijä äänestää tärkeimpänä pitämiään Rauman vetovoimaisuustekijöitä. Lisää vetovoimaa – avoimen kehittämisfoorumin eniten ääniä saaneet ehdotukset nousevat Top Ten -listalle.
Vanha Rauma
Verkkokyselyyn vastanneista yli 60 prosenttia piti Vanhaa Raumaa erittäin kiinnostavana käyntikohteena. Kylmäpihlajan majakka tuli hyväksi kakkoseksi ja Kuuskajaskarin linnakesaari kolmanneksi. Kiinnostavina vastaajat pitivät mm. Poroholman leirintäaluetta, Dekoraum - sisustus- ja antiikkiliikkeitä ja toista Rauman UNESCOn maailmanperintökohdetta eli Sammallahdenmäkeä.
Esimerkkejä kommenteista
Verkkotutkimuksen mukaan Raumaa pidetään perinteitä kunnioittavana matkailu- ja kulttuurikaupunkina. Lähes puolet vastaajista mielsi Rauman myös teollisuus- ja koulutuskaupungiksi.
- Rauman pitäisi osata hyödyntää täällä asuvien monien kansallisuuksien kulttuuria, kieliä, oikeasti yrittää tutustua puolin ja toisin vaikkapa järjestämällä kesätapahtumien yhteyteen (esim. Rauma-päivänä) myös "ulko-raumalaisten" päivä, tanssia, laulua, ruokaa eri kulttuureista, esitellä niitä. - Rivikansalaisen aloitteellisuus hukutetaan vielä liian usein virkamies / lautakunta / hallintokunta / hallitus / valtuusto... huh huh..-portaisiin. ( ja vielä kaikkiin yhdessä)
Vetovoimaprojektin tehtävä on lisätä Rauman vetovoimaisuutta entisestään ja houkutella uusia asukkaita ja kävijöitä Raumalle. Pajulan mukaan syksyllä ovat vuorossa tärkeimpien muuttohoukuttimien, avointen työ-, asumis- ja koulutusmahdollisuuksien kartoittaminen, brändimarkkinoinnin suunnittelu ja neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa.
Kylmäpihlajan II majakka Kuuskajaskarin III linnakesaari
Poroholman leirintäalue
Sammallahdenmäki
- Mitä yleensäkään Rauma-brändillä tehdään? Mitä tavoitellaan? Tavoitteet ja keinot on aseteltava niille pohjille. Jos vaikka halutaan lisää asukkaita, niin on pohdittava miksi he tulisivat Raumalle. Ja sitten on tarkistettava mitä on tarjolla muuttajille. Ei se ketään elätä, että on puukaupunki ja oma kieli ja upea saaristo. Työtä, koulutusta, harrastuksia, asuntoja. Ja niitä kaikkia monipuolisesti. Eivät kaikki ole kiinnostuneita esim. Lukosta tai veneilystä.